Flerspråklig nettside i Squarespace
En flerspråktlig nettside gir deg mulighet til å nå ut til et enda større publikum. De 10 mest brukte språkene i verden blir brukt av cirka 75% av alle verdens internettbrukere. Ved å legge inn flere språk enn bare norsk på nettsiden din, vil du plutselig kunne nå ut til en mye større prosentandel.
Er det mulig å sette opp en flerspråklig nettside i Squarespace?
Ja, det er det! Det er mulig å gjøre det på to forskjellige måter. Den enkleste måten er å benytte seg av en plugin (en programvareutvidelse). Den litt mer vanskelige måten er å duplisere nettsiden din med alle fanene, og å manuelt tilpasse de til hvert språk. Selv om den første metoden er mye enklere, vil den mer tungvinte måten gi deg noen fordeler.
Den enkle måten:
Bruk en plugin
Det finnes mange forskjellige plugins for oversetting. Slike plugins benytter ofte Google Translate til å automatisk oversette nettsiden din til det språket som besøkende velger. Flere plugins gir deg også mulighet til å manuelt endre de oversettelsene som ikke Google Translate klarer å oversette helt optimalt.
Vi har på flere nettsideprosjektet benyttet en plugin som heter Weglot til flere nettsider i Squarespace. Weglot gjør det superenkelt for deg å oversette nettsiden din til flere forskjellige språk. Weglot oversetter innholdet ditt automatisk til de språkene du ønsker, og besøkende kan velge hvilket språk de ønsker å se nettsiden din på ved å velge fra en enkel språkmeny. Vi vet alle at automatisk oversetting ikke fungerer 100%, men heldigvis gir Weglot deg muligheten til å gå inn og gjøre manuelle endringer på oversettelser.
Du kan selv teste ut Weglot helt gratis med deres prøveversjon.
Den vanskelige måten:
Duplisere nettsiden din
Denne metoden innebærer å duplisere nettsiden din med alle fanene til de språkene du ønsker. Du kan så manuelt tilpasse fanene til ønsket språk. Selv om dette er en mer tungvint metode, vil denne metoden i de fleste tilfeller gi deg bedre SEO (søkemotoroptimalisering) enn ved å bruke en plugin. Ettersom at du har dedikerte versjoner av nettsiden din til forskjellige språk, er det høyere sannsynlighet for at de vil dukke opp i Google når besøkende søker etter nøkkelord for nettsiden din.
Denne litt mer tungvinte metoden krever mest sannsynlig at du legger inn et skript på nettsiden din. Dette er for å tilpasse nettsidens navigasjon og innhold til det språket som besøkende har valgt. Dersom du ikke kan kode, kan det derfor hende at du møter på noen vanskeligheter med denne metoden.